Translate

mandag den 2. april 2012

Hjemmelavede flødeboller

ca. 30 stk.

Bunde til voksne : 500 g. marcipan (jeg bruger Odense)
Bunde til børn: alm. flødebollebunde kan købes i specialforretninger ,jeg bruger samme fremgangsmåde til disse bunde som med marcipanbunde da jeg synes det giver det bedste færdige resultat.

150 g alm. sukker
150 g. glukose
1 dl. vand
½ tsk. citronsaft pr. æggehvide
150 g. past. æggehvide
250 g. god mørk chokolade (det bedste resultat er selvfølgelig at temperer chokoladen)

Marcipanbunde:
en rulle marcipan skæres i 30 skiver og lægges på bagepapir og bages ved 180 grader i 5-8 min skal kun lige have en anelse farve.

Sukkerlage:
sukker,glukose,citronsaft og vand koges op i ca. 2 min, lagen er klar når den er gylden i kanten, hældes i kogende når den er 121 grader, direkte fra blusset.

Skum:
æggehviderne piskes let og sukkerlagen tilsættes langsomt..der piskes til skålen er kold på ydersiden her er det bedst at bruge en køkkenmaskine da det er lang tid at stå og piske med en el-pisker, dvs skummet piskes stift i ca 15 min.

skummet kommes i en sprøjtepose med en rund tyl, eller i kan bruge en plastikpose og klippe et hul i, sprøjtes på bundene i små toppe og flødebollerne bages igen i små 5 min ved 180 grader så de får en fast overflade (må IKKE blive brune det smager grimt)
flødebollerne afkøles og dyppes eller pensles med den temperede chokolade.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar